Nyt laitetaan yrittäjän kroppa ja nuppi kuntoon!

Paremmat elämäntavat

Yrittäjän arki ei aina ole näin seesteistä vaikka kuinka haluaisi.

Viime viikolla Suomessa vietettiin yrittäjän päivää. Itselläni, kuten varmaan monella muullakin yrittäjällä, se meni työn touhussa. Istuin junassa matkalla Narvaan ja unohdin suoraan sanottuna koko päivän. Sellaista se on yrittäjän ja varsinkin yksinyrittäjän arki. Puuhaa riittää niin, että juhliminen unohtuu.

Työn touhussa tuppaa välillä unohtamaan myös itsensä, vaikka oma hyvinvointi onkin yrittäjän tärkein työkalu. Kun kroppa ja nuppi ovat kunnossa, on arki ja stressaavan työn haasteet helpompi kestää. Aika pienillä elämäntapojen muutoksilla on ainakin oman kokemukseni mukaan iso vaikutus arjessa jaksamiseen. Kun nukkuu riittävästi, syö säännöllisesti ja muistaa tehdä jotain kivaa työn vastapainoksi niin arki ei tunnu liian raskaalta.

Verkkosivustolta vinkkejä virkeämpään arkeen

Monelta yksinyrittäjältä puuttuu sellainen tukiverkosto ympäriltä, jonka palkkatyössä oleva saa ikään kuin ilmaiseksi. Kun toimistolla ei ole kollegoita, eikä esimiestä, sitä helposti painaa hommia jatkuvasti ilman taukoja tai lomia. Eikä kukaan muistuta hellittämään hetkeksi. Moni yrittäjä oppiikin valitettavasti huolehtimaan hyvinvoinnistaan kantapään kautta. Vasta loppuun palamisen uhka tai reistaileva terveys saa pysähtymään.

Törmäsin netissä Työterveyslaitoksen tekemään Nyt laitetaan kroppa ja nuppi kuntoon -verkkosivustoon, jonka ideana on tukea ihmistä elämäntapamuutoksen toteuttamisessa pienin askelin. Sivustolla on erilaisia harjoituksia, testejä ja kuntolaskuri, joiden avulla on helppo lähteä tekemään muutosta. Ja mikä parasta sivuston materiaali on maksutta kenen tahansa käytettävissä.

Paremmat elämäntavat uudeksi harrastukseksi

Näin syksyllä moni aloittaa energisenä uuden harrastuksen. Virtaa riittää kesäloman jälkeen, mutta kun pimeä marraskuu iskee, harrastusintokin lopahtaa.

Itse ajattelin tänä syksyn ottaa paremmat elämäntavat uudeksi harrastukseksi. Harvinaisen lämmin kesä, kun kului pääasiassa terassin uudella sohvalla kirja kädessä. Hyötyliikuntaa tuli ainoastaan pakollisesti nurmikon leikkuusta ja terassin maalaamisesta. Nyt on taas aika ottaa liikunta osaksi arkea ja rukata ruokavalio kuntoon kesän herkuttelujen jälkeen.

Ryhtiliikkeen tukena toimii Työterveyslaitoksen sivuston, jonka vinkeillä uskon uuden harrastukseni jatkuvan pidempään kuin marraskuuhun saakka. Verkkosivusto saa olla henkilökohtainen personal trainerini, joka tsemppaa minua eteenpäin.

Verkkosivusto on suunniteltu niin, että sitä voi käyttää yksin tai ryhmässä eli se sopii niin yksinyrittäjälle kuin työporukallekin, joiden tavoitteena ovat paremmat elämäntavat ja jotka haluavat parantaa vireyttään ja jaksamistaan. Testiin lähtee ainakin sivustolla esitelty 7 minuutin tehojumppa!

Myös palautumisesta on kiireisessä arjessa huolehdittava. Eikä se tarkoita pelkkää sohvalla makaamista, vaan mielekästä tekemistä työn vastapainoksi. Siihen tarvitaan sopivassa suhteessa sekä lepoa että liikuntaa.

Kuntolaskurin avulla alkuun

Nyt laitetaan kroppa ja nuppi kuntoon -verkkosivustolla on kuntolaskuri, jonka avulla voi arvioida minkälaisiin työ- ja vapaa-ajan tehtäviin oma kunto riittää. Lisäksi sivustolla voi testata nukkuuko riittävästi ja miten palautuu työn rasituksista. Kuntolaskurin antamat tulokset ovat viitteellisiä ja ne on tarkoitettu herätteeksi. Niiden perusteella saa vihjeen siitä, missä elintavoissa olisi parantamisen varaa.

Sivustolta saa monia käytännön vinkkejä siihen, miten omaa liikkumista voi lisätä ja istumista vähentää. Tarjolla on lisäksi tietoa ruoka- ja juomavalinnoista, joilla voi vaikuttaa omaan jaksamiseen ja vireyteen työpäivän aikana. Muun ohella saatavilla on harjoituksia, joiden avulla voi arvioida valmiuttaan jaksamista ja hyvinvointi lisäävää elämäntapamuutokseen.

Millä keinoilla sinä selätät kiireisen arjen ja huolehdit omasta jaksamisestasi?

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

9 + 1 =

Post Navigation