Parsa saapui rytinällä suomalaisiin ravintoloihin vuonna 1983, kun ravintoloiden keväiset parsaviikot saivat alkunsa. Ensimmäisenä idean lanseerasi Center-Inn -ravintoloiden ja ravintola Omenapuun perustaja Eila Kuurma ravintoloissaan. Parsan kulutus on kasvanut Suomessa vuosi vuodelta ja tänä vuonna Center Inn arvioi yhdessä emoyhtiönsä HOK-Elannon kanssa myyvänsä 12 000 kiloa parsaa.
Pääsin eilen maistelemaan etukäteen Königissä, La Famiglia -ravintoloissa ja Rafaellossa tarjolla olevan parsamenun herkkuja. Alkuruoaksi saimme maistella parsakeittoa ja parsarisottoa, jotka molemmat olivat todella herkullisia. Keiton salaisuus oli pieni vivahde sitruunaa ja risoton salaisuus olivat kurpitsa ja kerma.
Parsan lisukkeina pääruuissa oli niin possun poskea, lohta, siikaa kuin härkääkin, Suosikkiannokseni oli parsaa, siikaa ja katkarapu-krossipottua yhdistelevä annos. Myös jälkiruuissa oli vivahdus parsaa. Macaroonsien kanssa tarjottu parsajäätelö oli makuelämys. Valkosuklaa-pannacotta raparperiliemessä haudutetun parsan kera oli perinteisempi annos.
Parsan palan painikkeeksi sopi mainiosti Montaudon Réserve Première Brut samppanja.
Parsaviikot alkavat ravintoloissa tänään.
Seuraa blogia