Tappaako avokonttori tuottavuuden?

avokonttori

Olen kuullut oikeastaan vain kauhutarinoita nykyisistä avokonttoreista. Kaikki tutut, jotka sellaisessa istuvat kertovat, ettei työnteosta tule mitään. Mihinkään ei pysty keskittymään, kun ympärillä pauhaa hallitsematon äänimatto. Onnekkaimmat voivat tehdä etätöitä, mutta moni yrittää selviytyä kuulokkeiden avulla tai tulemalla suosiolla aikaisin aamulla tekemään keskittymistä vaativat työt. Toinen mahdollisuus on jäädä ylitöihin iltaisin. Ei kuulosta työhyvinvointia tai tuottavuutta lisäävältä vaihtoehdolta.

Itse en ole avokonttorissa koskaan joutunut työskentelemään, joten omakohtaista kokemusta asiasta ei ole. Luulen kyllä, että kuulosuojaimet olisivat sellaisessa toimistossa ensimmäinen hankintani.

Tutkimuslaitos Oxford Economics ja kuulokevalmistaja Plantronics julkaisivat juuri maailmanlaajuisen tutkimuksen avokonttoriympäristön vaikutuksesta työhön. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa sitä, mitä työntekijät kaipaavat työympäristöltä ja mitä toimenpiteitä työnantajan pitäisi tehdä työn mielekkyyden ja tehokkuuden lisäämiseksi.

Tutkimuksen mukaan työntekijät haluavat tehdä työnsä hyvin. Näin ollen mahdollisuus keskittyä töihin ilman keskeytyksiä, oli työntekijöille tärkeämpi asia, kuin esimerkiksi erilaiset luontaisedut, kuten ilmainen ruoka. Avokonttori ei aina tarjoa tätä mahdollisuutta.

Myös teknologia aiheuttaa ongelmia tuottavuudelle, sillä työntekijöiden odotetaan olevan tavoitettavissa koko ajan, mutta siinä auttavan teknologian hyödyntäminen on vielä yrityksissä kesken. Niinpä 40 prosenttia työntekijöistä sanoo, etteivät heidän kotona käyttämänsä laitteet toimi saumattomasti töissä tarvittavien välineiden kanssa. Jatkuva tavoitettavuus voi myös altistaa työntekijän burnoutille, sillä se ruokkiin pakonomaista käytöstä. Useampi kuin joka kolmas työntekijä sanookin käyttävänsä viestintälaitteita ensisijaisesti tottumuksesta ja sosiaalisen paineen takia.

Hälyttävää on se, että monella työpaikalla esimiehet eivät havaitse ongelmia, sillä kaksi kolmasosaa johtajista on sitä mieltä, että työntekijöillä on tarvittavat välineet avokonttorin häiriötekijöiden eliminoimiseksi. Työntekijöistä vain alle puolet on samaa mieltä.

Näillä vinkeillä parannat avokonttorin tuottavuutta

Tutkimusta Oxford Economicsilla johtanut Edward Cone on sitä mieltä, että yrityksillä on kyllä keinot tuottavuusongelmien ratkaisemiseksi, mutta niiden pitää ensin tunnustaa ongelmien olemassaolo.
Tutkimusraportti antaa työnantajalle selkeät suositukset siitä, miten melua ja muita häiriötekijöitä voidaan avokonttorissa vähentää ja työn tuottavuutta puolestaan parantaa:

  • Keskustele työntekijöiden kanssa ja ota selvää, mitkä asiat työpaikalla ovat toimitilojen, etätyön ja teknologian osalta kunnossa ja mitkä eivät.
  • Varmista, että työntekijöiden käytössä on toimivat teknologiset välineet, jotka mahdollistavat työskentelyn missä tahansa.
  • Takaa työntekijöille mahdollisuus häiriöttömiin työjaksoihin ja hiljaisiin työtiloihin sekä tarvittavat välineet keskittymistä vaativiin tehtäviin.
  • Kannusta kaikkia työntekijöitä erottamaan arki ja vapaa-aika selkeästi toisistaan ja olemaan esimerkiksi lukematta sähköpostia työajan jälkeen.


Täältä
voit ladata käyttöösi koko When the walls come down –raportin käyttöösi.

 

*Kuva EFG Toimistokalusteet

 

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

26 − 21 =

Post Navigation