10 vinkkiä vähemmän rasittaviin työmatkoihin!

työmatka

Viime aikoina on tullut reissattua Helsingin ja Tallinnan väliä vähän useammin erilaisten tapaamisten ja työkuvioiden tiimoilta. Vaikka kyseessä on pääasiassa parin tunnin mukava laivamatka, niin kyllä matkustaminen työn tiimoilta aina kuitenkin väsyttää ja rasittaa. Monesti työmatkalla  päivistä tulee myös pitkiä, kun tehokkaana lähtee matkaa jo aamulla ja kotiin ehtii vasta myöhään illalla.

Työterveyslaitoksella on tutkittu tätäkin asiaa ja mietitty sitä, miten työmatkoista selviäisi helpommalla ja miten pystyisi pitämään itsensä skarppina pitkien työpäivien ajan.

Tässä on 10 hyödyllistä vinkkiä vähemmän rasittaviin työmatkoihin!

1) Matkustustavalla on suuri merkitys sille, miten rasittava työmatka on. Valitse siis mieluummin juna tai lentokone, sillä auton ratissa istuminen käy enemmän voimille.

2) Matka-ajan voit käyttää haluamallasi tavalla, joko tehdä töitä, valmistautua tulevaan tapaamiseen tai levätä ja rentoutua.

3) Jos matka on pitkä ja palaveri perillä alkaa heti aamulla, kannattaa miettiä matkalle lähtemistä jo edellisenä iltana. Aamukolmelta herännyt työntekijä tuskin on parhaillaan palaverissa, joka alkaa aamukahdeksalta.

4) Vältä turhaa kofeiini- ja sokeritankkausta palaveriputken aikana, koita käydä mieluummin viiden minuutin happihyppelyllä ulkona.

5) Jos olet reissussa yön yli, valitse hotelli huolella. Tärkeintä on se, että pystyt nukkumaan kunnolla, eivätkä esimerkiksi kadulta kuuluvat äänet pidä sinua hereillä. Hotelin on myös hyvä sijaita lähellä kokouspaikkaa, ettei siirtymisiin kulu turhaa aikaa. Varsikin suurkaupungeissa aamuruuhkassa siirtyminen paikasta toiseen voi viedä useamman tunnin.

6) Lisäksi kannattaa selvittää onko hotellissa nettiyhteys ja onko hotellihuoneessa tilaa tehdä töitä. Laadukas aamiainen ja silitysrauta ja -lauta ovat myös kiva lisä.

7) Palautuminen pitkistä työpäivistä vaatii terveellistä ruokaa, riittävästi unta ja liikuntaa. Pitkänkin päivän jälkeen kannattaa hyödyntää hotellin kuntosalia tai uima-allasta. Voit myös piipahtaa kävelyllä hotellin ympäristössä.

8) Jos työmatkojen illat ovat vapaita, kannattaa ne pyhittää rentoutumiselle. Voit etsiä kaupungilta vaikka kulttuuritarjontaa, jos se virkistää.

9) Omaa aikaa kannattaa varata myös työmatkan jälkeen ja mahdollisuuksien mukaan saapua toimistolle seuraavana päivänä hiukan myöhemmin tai työskennellä vaikka kotona.

10) Reissaaminen on mukavampaa, kun mukana on esimerkiksi niskatyyny nokosten ottamista varten, rennot mukavat vaatteet hotellihuoneessa rentoutumiseen sekä lukemista, joka ei liity työhön.

Voit lukea lisää aiheesta Työterveyslaitoksen kirjasta Työmatkalla maailmalla

 

*Kuva Finnair

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

4 + = 11

Post Navigation