Hyvä stressi antaa virtaa ja voimaa

Smiling businesspeople working together at conference table

Viime kuukaudet on tullut reissattua Helsingin ja Tallinnan väliä oikein urakalla. Osa matkoista on liittynyt työprojekteihin, osa puhtaasi mielenkiintoisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin, joihin olen halunnut osallistua, kun kerrankin on aikaa. On myös ollut kiinnostavia seminaareja, hauskoja teatteriesityksiä, esiintyminen ammattilaistapahtumassa, osallistuminen uravalmennukseen, oman yrityksen suunnittelua ja viimeksi rentouttava mökkiviikonloppu.

Nyt on kuitenkin sellainen olo, että ihan lähiaikoina en lähde kotoa mihinkään. No ehkä ruokakaupassa pitää käydä ja muutamassa tapaamisessa Tallinnassa, mutta se riittää. Nyt on aika keskittyä hoitamaan työt ja akuutit asiat siihen malliin, että heinäkuussa pääsee sitten loman viettoon.

Vaikka tekemistä riittää, ei olo ole mitenkään stressaantunut. Tiedän, että kun olen rauhassa kotosalla ja keskityn muutaman päivän, niin hommat tulee hoidettua. Oikeastaan odotan sitä, että pääsen käsiksi tekemättömiin töihin ja saan purettua kaikki matkoilla hankitut ideat ja materiaalit muun muassa blogin kehittämiseen ja uusiin blogipostauksiin. Pieni paine ei haittaa.

Hyvä ja paha stressi

Nykyisen tutkimustiedon perusteella on olemassa kahdenlaista stressiä. Huono stressi eli distressi kuluttaa voimavaroja ja johtaa pahimmillaan uupumukseen, kun taas hyvä stressi eli eustressi lisää voimavaroja ja antaa potkua tekemiseen. Itselläni on juuri nyt kyse tästä hyvästä stressistä, joka antaa boostia ja iloa työn tekemisen paineen tunteesta huolimatta.

Teknologian tutkimuskeskus VTT on julkaissut juuri oppaan nimeltä ”Älä tule paha stressi, tule hyvä stressi”. Se pohjautuu Eustress-hankkeeseen, jossa yhteistyössä Tampereen yliopiston ja yrittäjien kanssa tutkittiin nimenomaan stressin hyviä puolia ja niiden ilmenemistä yrittäjien arjessa. Hankkeen tulokset kerättiin oppaaseen, jonka ideana on auttaa ihmisiä työelämässä tunnistamaan stressin myönteinen puoli ja antaa vinkkejä sen ruokkimiseen sopivassa määrin. Ideana on, että vinkkien avulla saa oivalluksia itselle sopivista työtavoista ja toimivista ajattelumalleista, joiden myötä hyvän stressin määrää on mahdollista lisätä.

Oppaassa esitellään kuusi osa-aluetta, jotka ovat tutkimuksen mukaan keskeisiä hyvän stressin edistämisessä. Niitä ovat omien ajatusten ja kokemusten reflektointi, työn organisoiminen mielekkäällä tavalla, myönteisen paineen rakentaminen, ilon ja onnistumisten vaaliminen, virittäytyminen haastaviin tilanteisiin sekä palautuminen. Myös palautuminen positiivisesta stressistä on tärkeää, koska pitkään jatkuessaan sekin on kuluttavaa elimistölle negatiivisen stressin tavoin.

Oppaan jokaisessa kuudessa osiossa on lisäksi käytännön tehtäviä ja harjoitteita, joiden avulla voi pohtia omaa elämäntilannetta ja hyvän stressin edellytyksiä siinä. Opas tarjoaa myös uusia ajattelu- ja työtapoja, joita jokainen voi kokeilla arjessaan.

Lataa Älä tule paha stressi, tule hyvä stressi -opas täältä.

 

Tallenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

3 + 7 =

Post Navigation