Pidä huolta aivoistasi!

Jokaisen työpäivän aikana aivojemme läpi kulkee valtava määrä tietoa. Välillä tuntuu, että aivojen kovalevy on täynnä, eikä järki kulje eikä työt suju. Silloin kannattaa antaa aivoille lepohetki ja huoltotauko.
Huolla aivojasi Työterveyslaitoksen vinkeillä ja ajatus kulkee taas!

1) Anna aivoillesi haasteita ja lepoa sopivassa suhteessa
Aivot rakastavat haasteita ja sen pohtimista, miten omaa työtä voisi tehdä vielä paremmin, innostavammin tai turvallisemmin. Aivot tarvitsevat myös palautumista ja lepoa. Siksi työpäivää pitää tauottaa.
Myös ilmapiiri vaikuttaa paljon. Aivot ovat täynnä ideoita, mutta ne pääsevät tietoisuuteen vain sallivassa ja myönteisessä ilmapiirissä. Kiireen tuntu ja negatiivinen mieliala tarttuvat helposti. Tuomitsevassa ilmapiirissä kukaan ei yllä parhaimpaansa.

2) Unohda multitasking!
Aiemmin ajateltiin, että ihminen voi käsitellä mielessään yhtä aikaa enintään seitsemää asiaa. Nykyisen tutkimustiedon mukaan aivoissa pysyy vain viisi asiaa kerrallaan. Mitä tutummasta asiasta on kyse, sitä suurempia kokonaisuuksia pystyy hallitsemaan. Ikä tuo mukanaan tällaista kokonaisuuksien hallintaa. Keskeytykset ja muiden asioiden tekeminen välissä kadottavat asioita muistista.
Myös Helsingin Sanomat kirjoitti multitaskingin haitallisuudesta aivoille.

3) Vältä kiirettä ja stressiä
Ne näkyvät nopeina ratkaisuina, kärsimättömyytenä, virheiden lisääntymisenä ja kapeakatseisuutena. Kiireisinä olemme tehokkaita mutta tyhmiä, kun taas rauhallisena aikana olemme hieman hitaampia mutta selvästi viisaampia.
Kiire ja stressi kuuluvat elämään, mutta niistä pitää päästä myös palautumaan. Pitkään jatkuessaan niillä on kuluttava ja aivoja vanhentava vaikutus.

4) Älä ylikuormita aivojasi
Voivatko aivot mennä jumiin ylikuormituksesta? Kyllä, ja usein ne menevätkin. Niin voi käydä esimerkiksi, jos työskentelee kovassa kiireessä ja on paljon muistettavaa ja uutta opittavaa. Yhtäkkiä huomaa, ettei muista jotain yksinkertaista ja tuttua asiaa. Se voi tuntua pelottavalta.
Usein kyse on kuitenkin siitä, että taukoja on ollut liian vähän, liikkuminen työpäivän aikana on jäänyt vähiin ja syöminenkin on ollut epämääräistä. Lisäksi mielessä saattaa olla pitkä lista tekemättömiä töitä.
Parasta on ottaa askel taaksepäin ja miettiä, mitä asioita on hoidettavana, mikä niiden tärkeysjärjestys on ja miten järjestää uusien asioiden oppiminen. Kaikkea ei voi hotkaista kerralla.

5) Aivot rakastavat rasvaista ruokaa
Se sisältää riittävästi kasviöljyistä ja kalasta peräisin olevaa rasvaa. Nämä rasvat toimivat aivojen rakennusaineina, eikä elimistö voi valmistaa niitä. Aivot tarvitsevat niitä erityisesti silloin, kun opitaan uusia asioita.
Aivoille terveellinen ruokailutapa tähtää verensokerin tasaisuuteen. Sokeri ja muut nopeat hiilihydraatit heiluttavat verensokeria nopeasti ylös ja alas, mikä näkyy aivojen toimintakyvyn epätasaisuutena.
Jos verenkiertoelimistö ei ole kunnossa, aivot vanhenevat normaalia nopeammin ja ovat alttiina aivosairauksille. Siksi monipuolinen ja terveellinen ruokavalio vaalii aivojen terveyttä myös pitkällä ajalla.

Katso myös Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Minna Huotilaisen videovinkit aivojen hyvinvointiin!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

+ 76 = 83

Post Navigation