Ambiente-messut ja tavarataivas

*Kaupallinen yhteistyö Messe Frankfurt

Ambiente-messut

Terveisiä maailman suurimmilta kulutustavaramessuilta! Vietin tammikuussa neljä päivää Frankfurtissa Ambiente-messuilla. Edellisestä käynnistä messuilla olikin vierähtänyt jo muutama vuosi, sillä vierailin Paperworld-messuilla viimeksi vuonna 2020.

Ammattilaisille tarkoitetut Ambiente-messut ovat maailman suurimmat kulutustavaramessut, jossa oli tänä vuonna mukana yli 5 000 näytteilleasettajaa 175 eri maasta. Messuhalleja oli reilusti yli 20 ja näyttelypinta-alaa yli 360 000 neliömetriä. Huikeita lukuja!

Messujen monet trendiosastot esittelivät juuri nyt pinnalla olevia tyylejä ja ilmiöitä.

Omat messuhallinsa oli niin joulukoristeille ja -valoille, astioille ja kattaustuotteille, horeca-sektorille, toimistotarvikkeille, sisustustuotteille, padoille ja pannuille kuin askartelutuotteillekin. Neljässä päivässä tuli kierrettyä lähes kaikki hallit, mutta kaiken nähdyn sisäistäminen otti kyllä oman aikansa.

Lahjapapereissa, muistikirjoissa ja korteissa näkyvi värikkäitä graafisia kuoseja.

Kirkkaita värejä, rohkeita kuoseja

Aiempina vuosina olen messuilla keskittynyt toimistotarvikkeiden trendeihin, ja kirjoittanut niistä useasti tänne blogiinkin. Koronavuodet aiheuttivat kuitenkin muutoksia messuilla ja enää siellä ei ollut omaa Paperworld-tapahtumaa vaan toimistotarvikkeet, muistikirjat sun muut oli ripoteltu hajalleen eri halleihin. Jonkinlaisen käsityksen alan trendeistä tarjosi kuitenkin Ms. Paper & Friends -näyttely, johon oli koottu kiinnostavia tuotteita ja brändejä.

Leuchtturm1917 -muistikirjoja oli tänä vuonna saatavilla kirkkaissa perusväreissä.

Tänä vuonna messuilla näki paljon kirkkaita värejä, kuten pinkkiä ja keltaista, niin korteissa, muistikirjoissa kuin erilaisissa säilytyspussukoissakin. Vastapainona oli paljon pastellivärejä, kuten vaaleanpunaista, minttua, puuterinsävyjä ja hentoa siniharmaata. Värit loistivat myös isokuvioisissa graafisissa kuoseissa, joita näkyi lahjapaperien lisäksi muistikirjoissa.

A-Journal luotti muistikirjoissaan trendikkääseen pinkkiin.

The Lounge

Ambiente-messut olivat tänä vuonna saaneet ensimmäistä kertaa myös omat nimikkotuotteet. Niiden suunnittelusta vastasi italialainen muotoilija Elena Salmistraro, joka oli suunnitellut messuille myös inspiroivan The Lounge -installaation. Nimikkotuotteet olivat messujen teemaan sopivasti – muistikirja, laadukas kynä ja kasaan menevä kangaskassi. Kaikki tuotteet toistivat Salmistraron värikästä ja graafista tyyliä.

Elena Salmistraron The Lounge -installaatio oli värien ja muotojen juhlaa.

The Lounge puolestaan oli oodi Salmistraron värikylläiselle ja humoristiselle suunnittelulle. Installaatio oli saanut inspiraationsa flippereistä ja sen motto oli ”A Serious Game”. Teos oli tuttua Elena Salmistraroa, joka tunnetaan mielikuvituksestaan sekä värikkäistä ja iloisista taideteoksia.

Salmistraron mukaan lounget julkisena tilana edustavat nykyistä jatkuvaa muutosta ja monimuotoisuutta. Ne ovat osa hybridielämäntyyliä ja siirtymäpaikkoja lyhyttä viipymistä varten, joissa työskennellään, luetaan ja syödään.

Myös perinteiset käsityötaidot pääsivät esiin messuilla.

Syötkö silmilläsi?

Tänä vuonna etsin Ambiente-messuilta myös hotelli- ja ravintola-alan trendejä ja juttuideoita. Niihin liittyen kävin kuuntelemassa useammankin trendiluennon. Ruotsin tunnetuin ”trend hunter” on Stefan Nilsson eli Trendstefan, joka puhui omassa esityksessään mm. siitä, kuinka tiukassa taloustilanteessa ihmisten kiinnostus edullisia hintoja kohtaa haastaa vastuullisuuden merkityksen horeca-sektorilla. Muita alan nouseva trendejä ovat Nilssonin mukaan nostalgia, joka näkyy erityisesti hotellien ja ravintoloiden sisustuksessa sekä paikallisuus ja sen tarjonta ja esiin tuominen hotelleissa.

Trendstefan tietää kaiken trendeistä.

Kiinnostava oli myös palkitun keittiömestarin Jozef Youssefin esitys siitä, miten eri aistit ja jopa värit vaikuttavat makuaistiimme ja kokemukseemme ruoasta.

Jozef Youssefin mukaan niin kattaus kuin valitut astiat ja ruokailuvälineet vaikuttavat merkittävästi kokemukseemme ruoasta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

42 − 38 =

Post Navigation