*Kaupallinen yhteistyö Messe Frankfurt
Terveisiä maailman suurimmilta kulutustavaramessuilta! Vietin tammikuussa neljä päivää Frankfurtissa Ambiente-messuilla. Edellisestä käynnistä messuilla olikin vierähtänyt jo muutama vuosi, sillä vierailin Paperworld-messuilla viimeksi vuonna 2020.
Ammattilaisille tarkoitetut Ambiente-messut ovat maailman suurimmat kulutustavaramessut, jossa oli tänä vuonna mukana yli 5 000 näytteilleasettajaa 175 eri maasta. Messuhalleja oli reilusti yli 20 ja näyttelypinta-alaa yli 360 000 neliömetriä. Huikeita lukuja!
Omat messuhallinsa oli niin joulukoristeille ja -valoille, astioille ja kattaustuotteille, horeca-sektorille, toimistotarvikkeille, sisustustuotteille, padoille ja pannuille kuin askartelutuotteillekin. Neljässä päivässä tuli kierrettyä lähes kaikki hallit, mutta kaiken nähdyn sisäistäminen otti kyllä oman aikansa.
Kirkkaita värejä, rohkeita kuoseja
Aiempina vuosina olen messuilla keskittynyt toimistotarvikkeiden trendeihin, ja kirjoittanut niistä useasti tänne blogiinkin. Koronavuodet aiheuttivat kuitenkin muutoksia messuilla ja enää siellä ei ollut omaa Paperworld-tapahtumaa vaan toimistotarvikkeet, muistikirjat sun muut oli ripoteltu hajalleen eri halleihin. Jonkinlaisen käsityksen alan trendeistä tarjosi kuitenkin Ms. Paper & Friends -näyttely, johon oli koottu kiinnostavia tuotteita ja brändejä.
Tänä vuonna messuilla näki paljon kirkkaita värejä, kuten pinkkiä ja keltaista, niin korteissa, muistikirjoissa kuin erilaisissa säilytyspussukoissakin. Vastapainona oli paljon pastellivärejä, kuten vaaleanpunaista, minttua, puuterinsävyjä ja hentoa siniharmaata. Värit loistivat myös isokuvioisissa graafisissa kuoseissa, joita näkyi lahjapaperien lisäksi muistikirjoissa.
The Lounge
Ambiente-messut olivat tänä vuonna saaneet ensimmäistä kertaa myös omat nimikkotuotteet. Niiden suunnittelusta vastasi italialainen muotoilija Elena Salmistraro, joka oli suunnitellut messuille myös inspiroivan The Lounge -installaation. Nimikkotuotteet olivat messujen teemaan sopivasti – muistikirja, laadukas kynä ja kasaan menevä kangaskassi. Kaikki tuotteet toistivat Salmistraron värikästä ja graafista tyyliä.
The Lounge puolestaan oli oodi Salmistraron värikylläiselle ja humoristiselle suunnittelulle. Installaatio oli saanut inspiraationsa flippereistä ja sen motto oli ”A Serious Game”. Teos oli tuttua Elena Salmistraroa, joka tunnetaan mielikuvituksestaan sekä värikkäistä ja iloisista taideteoksia.
Salmistraron mukaan lounget julkisena tilana edustavat nykyistä jatkuvaa muutosta ja monimuotoisuutta. Ne ovat osa hybridielämäntyyliä ja siirtymäpaikkoja lyhyttä viipymistä varten, joissa työskennellään, luetaan ja syödään.
Syötkö silmilläsi?
Tänä vuonna etsin Ambiente-messuilta myös hotelli- ja ravintola-alan trendejä ja juttuideoita. Niihin liittyen kävin kuuntelemassa useammankin trendiluennon. Ruotsin tunnetuin ”trend hunter” on Stefan Nilsson eli Trendstefan, joka puhui omassa esityksessään mm. siitä, kuinka tiukassa taloustilanteessa ihmisten kiinnostus edullisia hintoja kohtaa haastaa vastuullisuuden merkityksen horeca-sektorilla. Muita alan nouseva trendejä ovat Nilssonin mukaan nostalgia, joka näkyy erityisesti hotellien ja ravintoloiden sisustuksessa sekä paikallisuus ja sen tarjonta ja esiin tuominen hotelleissa.
Kiinnostava oli myös palkitun keittiömestarin Jozef Youssefin esitys siitä, miten eri aistit ja jopa värit vaikuttavat makuaistiimme ja kokemukseemme ruoasta.
Seuraa blogia